Bike Adventure 2013

Bike Adventure je největší orientační závod na horských kolech v Čechách. Po letech sponzoringu meridou ho převzala značka superior, na koncepci se ale nezměnilo nic. Stále se jedná o závod dvojic s volným pořadím kontrol (takzvaný scorelauf), kde mají kontroly různé bodové ohodnocení. Závod má pevný limit: 6 hodin v sobotu a 4 hodiny v neděli, ostrý start je intervalový. Z něj se pokračuje na mapový start, kde závodníci obdrží bodové ohodnocení kontrol na daný den. Každý rok se jede v jiné lokalitě, letos volba padla na okolí Kralického Sněžníku.
Úroveň konkurence odpovídá velikosti závodu a přesahuje hranice republiky. Na startu je možno vidět členy reprezentací MTBO, stejně jako medailisty a medailisty z nejvyšších světových a evropských soutěží nejen cyklistických. Ambice naší dvojice byly do desítky v mixech, kdyby se zadařilo tak do pětky, bedna spíš ne, respektive věděli jsme, že minimálně ve čtyřech mixech je silnější holka, navíc v páru s někým kdo se MTBO věnuje více než my. I vzhledem k tomu, že Šárka týden před závodem trávila pracovně v Šanghaji, jsme neměli přehnaná očekávání.


Za naši základnu jsme, společně s kamarády, vybrali penzion u Novákových s ideální pozicí 400m od startu. Prezentace a vůbec všechny aktivity v centru závody šlapaly hladce, nezbývá než pochválit. Po prvním prostudování mapy bylo jasné, že se bude jednat o celkem obtížně postavený závod. Osobně jsem přípravě věnovat zhruba tři hodiny, promýšlel a zakresloval teoretické varianty a postupy. Zkuste si představit velmi kopcovatý terén, kde rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším bodem, kam teoreticky bylo možno jet pro body byl 800 metrů. Do toho přihoďte turistické a nezpevněné cesty těžko odhadnutelných kvalit (hlavně v Polsku), okořeňte chybami mapového podkladu a to celé na ploše cca 38kmx30km. V mapě je vyznačeno kolem 50ti kontrol, reálně je ale možné jich navštívit jen 12-16 v sobotu a 9-13 v neděli.

Předpokladů k úspěchu v závodech MTBO je více, než by se na první pohled zdálo. Fyzická kondice je jistě důležitá, nicméně zdaleka není rozhodující. Stejně důležitá je schopnost naplánovat na mapovém startu trasu, která je v limitu zvládnutelná, ideálně s více variantami na poslední třetinu závodu, kdy vzhledem k okolnostem, únavě, chybám, nebo technickým problémům není možné dodržet původní plán. Další důležitou věcí je spolupráce ve dvojici a sehranost. Když se neznáte dokonale, je těžké odhadovat tempo a volit postupy, každému sedí něco jiného, jindy má problémy, vykazuje jiné příznaky blížící se krize atd. V neposlední řadě je důležité nezapomínat na správný pitný režim a přísun energie. Odolnost jednat ve stresu, rozhodovat se v sekundě v neznámém terénu, mít v hlavě odhady rychlostí a vzdáleností, umění ´číst kopce´, jezdit v háku, mapovat za plné jízdy v terénu, atd, atd prostě věcí, které se mohou komplikovat je celá řada.

Víkend je za námi a my odjíždíme spokojeni, že jsme dali bednu na Bike Adventure. To se počítá! A nakonec, nebyl to poslední BA. We´ll be back!

Fotogalerie: 

Související články

Plešivecká Držka 19.4.2008

Jarní brdská klasika, dvě kolečka okolo legendárního Plešivce jsou poctivým závodem. Jedno kolo má 17,4km a převýšení 653 metrů, což je velmi výživná porce, obtížností nad drtivou většinou závodů v ČR – na 100km by vyšlo převýšení přes 3800m…

Salzkammergut Trophy 2008, 2. část

Jak sem již slíbil v minulém článku, zde je pokračování a další report ze Salzkammergut trophy 2008. Po týdením bikování v rakousko – italských dolomitech jsme se v pátek ráno zabalili, naložili kola, věci i sebe do auta a vydali jsme se směrem Salzburg, do místa našeho dalšího ubytování. Cestou jsme se ještě naposledy stavili v Lienzu, kde jsme natankovali kvalitní a opravdu lepší benzín než v ČR (o litr nižší spotřeba i s klimatizací) a pak jsme již upalovali směr Spittal a dál Taurenským tunelem po dálnici do Salzburgu. Do místa našeho ubytování jsme dorazili lehce po druhé hodině odpoledne. Po drobném nedorozumění jsme se ubytovali v pronajatém bytu v domě na kraji Salzburgu, kousíček od německých hranic. Vybalili jsme a odpoledne jsme se jeli všichni společně lehce projet před zítřejším závodem. Večer pak za námi dorazila Jana Martínková s Michalem Prokopem, a tak jsme na zítřejší závod byli komplet. Kromě Michala který jel 200 km trať, jsme všichni byli přihlášeni na krátkou variantu, tedy 56,7 km dlouhou trať.

1. závod KPŽ - Kutná Hora

Na první závod Kola pro život 2009, což je mimochodem již 10. Ročník, jsem se přihlašoval až na poslední chvíli, tedy na startu. Z toho také vycházela moje startovní pozice která nebyla moc příznivá. V minulých letech jsem KPŽ moc nejezdil, takže ani body nejsou. Smířil jsem se tedy s tím, že...