Kola Trek ELITE 9.X Series 09 – karbonové hardtaily pro náročné

Přestože jsme sami fanoušky hlavně celoodpružených kol hodně nás na rok 2009 překvapila nabídka nových karbonových topmodelů hardtailů a to od všech značek, které nabízíme. V této kategorii kol došlo ke znatelným posunům v kvalitě i výkonu a chápeme, že tato kola dokáží stále velké skupině bikerů nabídnout to nejlepší pro jejich ježdění. Ať už se bude jednat o závodníka požadujícího nekompromisní výkon a nepřekonatelně nízkou váhu kola až po XC puristy, pro které je hardtail výzvou k překonávání sebe sama.

Pro tyto jezdce přišel Trek na sezónu 2009 se zcela přepracovanou řadou karbonových hardtailů. V nabídce budou tři nové karbonové hardtaily Elite 9.7, Elite 9.8 a topmodel Elite 9.9 SSL.

Trek patří k dlouholetým specialistům na výrobu karbonových rámů a i modelová řada 2009 naplno využívá všech předností OCLV technologie výroby karbonu u Treku.

Letité zkušenosti s výrobou karbonu jsou u Treku znát. OCLV technologie byla vyvinuta speciálně pro kola a Trek si jí měl v předchozích sezónách možnost vyzkoušet na množství kol a rozvinout jí až do dnešní úrovně. Trek se chlubí velkou přesností výroby, kdy udává toleranci při výrobě OCLV karbonových povrchů menší než je polovina tloušťky lidského vlasu (+/- 0,001“). Někoho potěší i to, že všechny rámy s označením OCLV jsou stále vyráběny v USA v továrně Treku. Pro rok 2009 nabízí Trek tři různé kvality karbonu označené jako Red, Black a White. Kola na OCLV Red karbonu využívají toho nejlepšího vlákna a nejsložitější skladby vrstev. TCT Black a White jsou o něco jednodušší. Technologie výroby karbonu u Treku je natolik pokročilá, že umožňuje vyrábět rámy bez nutnosti hliníkových insertů v oblasti hlavové trubky a středu.

Specialitkou u rámů Elite je i 90mm středové složení, které nabízí o 33% vyšší laterální tuhost rámu v místě středového složení. BB90 také nabízí možnost bezproblémové montáže dvoupřevodníku se šířkou klik téměř stejnou jako u silničního kola. Závodníci zvyklí na tréninky na silničce tak mají nohy ve stejné poloze, jak jsou zvyklí ze silničního kola. V Elite řadě díky tomu najdeme na topmodelu Elite 9.9 SSL rovnou kliky FSA s dvojpřevodníkem. Systém je samozřejmě kompatibilní i se klasickými MTB klikami s trojpřevodníkem, které najdeme na modelech Elite 9.8 a 9.7.

Kolo Trek Elite 9.9 SSL 2009
Vlajková loď v kolekci hardtailů určená pro nekompromisní závodní použití. Základem je rám na nejlepším OCLV Red karbonu. Váha rámu je 1100gr. Rám bude nabízen ve velikostech 15,5“, 17,5“, 18,5“, 19,5“ a 21,5“.

Oproti nižším modelům najdeme u rámu 9.9 SSL jednu velkou odlišnost. Jde o použití mnohem vyšší sedlovkové trubky na rámu než je obvykle. Sedlová trubka tak do značné míry přebírá úlohu sedlovky. Do sedlovkové trubky se potom nezasunuje klasická sedlovka, ale sedlovkový nástavec. Zámek sedlovkového nástavce se díky této konstrukci posouvá mnohem výše do pozice, kde nepůsobí takové síly. Trek podobné řešení používá již delší dobu úspěšně u silniček Madone. Nyní se tato technologie posouvá i do MTB. Řešení přináší váhové úspory při současném posílení pevnosti. Předností je, že jde o řešení, kde není potřeba výšku přizpůsobovat řezáním (jako je tomu třeba u Scottu). Výška se jemně doladí sedlovkovým nástavcem a je eliminováno riziko chybného uříznutí karbonové sedlové trubky. Usnadněn je i případný následný prodej kola jinak vysokému jezdci o pár let později.

Další osazení kola nijak nepokulhává za špičkovým karbonovým rámem.

Vyzdvihnout lze zejména nové zapletená kola Bontrager Race XXX Lite Disc s karbonovými ráfky.

Použita je vzduchová odpružená vidlice RockShox SID World Cup s remote lockoutem na řídítkách. Vidlice má 100mm zdvihu. Pro tuto hodnotu je optimalizovaná i geometrie rámu 9.9 SSL. Hlavová trubka je u tohoto kola v běžném standardu pro krk vidlice 1 1/8“.

Dále na kole najdeme kompletní XTR v podobě zadního měniče převodů, řazení, přesmykače, kazety a brzd. Zbytek tvoří bižuterie v podobě ultralehkých komponent Bontrager XXX Lite. Kolo bude nabízeno za 139 990 Kč.



Kolo Trek Elite 9.8 2009
Prostřední model řady Elite bude postavený na rámu z karbonu označovaném jako TCT Black. Váha rámu je 1200gr. Kolo bude nabízeno ve velikostech 15,5“, 17,5“, 18,5“, 19,5“ a 21,5“.

Kolo je postavené na čisté Shimano Deore XT sadě s výjimkou kazety, která je od Sramu. Zapletená kola jsou Bontrager Race X Lite Disc uzpůsobená pro Centerlock. Ostatní doplňky jako je sedlo, sedlovka, řídítka a podobně jsou z řady komponent Bontrager X Lite. Odpružená vidlice je RockShox SID Race s ovládáním ze řídítek. Zdvih 100mm.

Kolo bude k mání v ceně 74 990,- Kč.

Kolo Trek Elite 9.7 2009
Pro české cyklisty asi nejzajímavější kolo v řadě a to zejména díky velmi příznivé ceně. Základem je karbonový rám na bílém TCT White karbonu se stejnou váhou jako má Elite 9.8 (1200 gr). Rám je laděný do elegantní trendy bílo/černé barvy. Díky použití White karbonu by mělo jít asi o nejpohodlnější kolo v řadě při uchování vynikající výkonu kola.

Na devět sedmičce najdeme novou sadu SLX. Shimano SLX je u kola použito na postu klik, zadního měniče převodů, přesmykače, řazení i kotoučových brzd.

Další vybavení tvoří zapletená kola Bontrager Race Lite Disc s centerlockem. Kola jsou tubeless ready. Kdo bude chtít jezdit bezduškovky, má možnost. Doplňky jsou Bontrager. Bílé sedlo Bontrager Race, bílý představec Bontrager Race Lite, sedlovka a rovná řídítka Bontrager Race. Vidlice je použita RockShox Reba SL s ovládáním na řídítkách a zdvihem 100mm.

Kolo bude nabízeno ve velikostech 15,5“, 17,5“, 18,5“, 19,5“ a 21,5“. Váha celého kola by měla být okolo 10,6Kg. Díky nízké váze rámu (1200 gr) by neměl být problém kolo snadno dostat drobnými upgrady pod 10kg. Cena kola Trek Elite 9.7 bude 58 990 Kč.

Další informace o osazení a dostupnosti zmiňovaných modelů je možné zjistit na emailu rezervace@skiservis.cz.



Štítky: 

Související články

Kolo S-Works Stumpjumper Carbon HT 2009

Stumpjumper je legendární řada kol u Specialized, kterou vyrábí již od roku 1981 a na které již jezdila pěkná řádka cyklistů. V současnosti vyrábí Specialized Stumpjumpery jak v celoodpružené verzi FSR, tak i v klasické hardtailové verzi. Právě nejvyššímu modelu hardtailu...

All-mountain řada kol Trek Fuel EX 2009

Po úspěšném loňském představení nové řady all-mountain biků Trek Fuel EX vám přinášíme možnost se důkladně seznámit s jeho letošními nástupci. V řadě Fuel EX se opět setkáme s několika modely, které nabízejí jezdci 120mm zdvihu zadní stavby. Zajímavé jsou zejména vyšší modely...