Kolo S-Works Stumpjumper Carbon HT 2009

Stumpjumper je legendární řada kol u Specialized, kterou vyrábí již od roku 1981 a na které již jezdila pěkná řádka cyklistů. V současnosti vyrábí Specialized Stumpjumpery jak v celoodpružené verzi FSR, tak i v klasické hardtailové verzi. Právě nejvyššímu modelu hardtailu Stumpjumper S-Works 2009 se budeme věnovat v této krátké recenzi.

Hardtail S-Works Stumpjumper představuje variantu nekompromisního kola pro závodní XC nebo maratóny. Pro sezónu 2009 doznal tento model kompletního redesignu, která celek posouvá opět o pěkný kousek dopředu.

Kolo je postavené na zcela novém karbonovém rámu S-Works. Rám na první pohled zaujme ladnými organickými křivkami. Horní rámová trubka je elegantně prohnutá podobně jako u silničních kol jako je Roubaix nebo Tarmac. Každý si všimne i nezvykle masivní hlavové a spodní rámové trubky. Na rámu je patrné i výrazně hladké spojení trubek. Rám je celokarbonový z topmateriálu FACT 10m s jedinou výjimkou na zadní stavbě, kde na místě montáže kotoučových brzd je použita hliníková spojka pro dokonalý odvod tepla od brzd. Strana u řazení je celokarbonová. Na rámu je výměnná patka přehazovačky. Při výrobě rámu je použita metoda označovaná Specialized jako Az1. Rám je optimalizovaný pro zdvih odpružené vidlice 90mm. Hlavová trubka je uzpůsobena pro atypický rozměr sloupku vidlice rozšiřující se z klasického rozměru 1 1/8“ na 1 ½. Specialized použil tento rozměr poprvé vloni v MTB kategorii u Stumpjumperu FSR. Vzhledem k příznivým dopadům na tuhost hlavové trubky a na další snižování váhy rámu je tato konstrukce použita pro sezónu 2009 i u Epicu a S-Works Stumpjumperu HT. V případě použití jiné než originální Specialized vidlice je potřeba použít adaptér na klasický rozměr 1 1/8“, který by měl být běžně k dispozici.

Výsledkem snažení konstruktérů Specialized je rám, který je o 100gr lehčí než loňský S-Works a to při udržení shodných nebo lepších parametrů v oblastech tuhosti hlavové trubky i šlapání. U sedlové trubky se podařilo dosáhnout o něco větší poddajnosti a kolo by tak mělo být v rámci kategorie o něco málo pohodlnější. Váha celého rámu v 17“ by měla někde okolo 1070gr.

Nový karbonový rám však není jedinou věcí, která stojí za zmínku. Při konstrukci S-Works Stumpjumperu HT uplatnil Specialized princip, který označuje Total Suspension Integration, kdy se společně s rámem navrhuje rovnou i odpružení. Na kole je tak použita vidlice určená výhradně pro toto kolo - Specialized Future Shock S90. Vidlice má 90mm zdvih. Uvnitř vidlice je inteligentní odpružení podobně jako v tlumičích pro kola Specialized Epic. Vidlice sama reaguje na nerovnosti a na rovině je zcela uzavřená. Veškeré vnitřnosti vidlice jsou umístěny pro snížení váhy pouze v jedné noze vidlice. Vidlice má karbonový sloupek, který se rozšiřuje z klasického rozměru 1 1/8“ na 1 ½“ a pasuje do nového rámu Stumpjumperu. Vidlice má tenčí kluzáky a magneziové nohy. Váhově je vidlice pod váhou nové vidlice Rockshox SID World Cup.

Na novém S-Worksu najdeme také nové zapletená kola Roval Controle SL. Jde o nový topmodel zapletených kol od Specialized. Váha setu zapletených kol je 1385gr. Přední kolo má karbonový náboj a výplet s 24dráty. Zadní kolo potom náboj s vnitřnostmi od DT Swiss a výplet s 28dráty. Dráty jsou na předním i zadním kole v efektní kombinaci černá a bílá. Jde o ploché dráty DT Aerolite. Ráfky jsou hliníkové a kola jsou díky nim tubeless kompatibilní. Jako obutí jsou zvoleny osvědčené rychlé pláště se závodmí směsí S-Works Fast Trak LK 26x2.00“, které jsou také tubeless ready.

Další specialitkou na kole jsou nové karbonové kliky Specialized S-Works. Kliky jsou pro posílení tuhosti v oblasti středového složení výrazně oversize a pasují pouze do nových rámů Specialized S-Works. Pokud by někdo chtěl na rámech S-Works použít jiné než Specialized kliky, je opět nutné podobně jako u vidlice použít speciálního adaptéru. Kliky jsou jinak o cca 140gr lehčí než Shimano XTR a jsou tužší, což zní velmi lákavě.

Také v dalším nabízí nový S-Works jen to nejlepší, co je na trhu. Kolo je osazeno na XTR a o brždění se starají brzdy Avid Ultimate SL Mag v custom úpravě pro Specialized. Sedlo je použito Phenom SL s titanovými lyžinami. Sedlovka je karbonová, stejně jako řídítka.

Co říci závěrem? S-Works Stumpjumper HT 09 není určitě kolem pro každého. Ten, kdo řeší každý gram a detaily, které rozhodují o lepším výsledku na závodech, bude určitě na správné adrese. Za svoje peníze dostane výkonný karbonový hardtail s výjimečným vzhledem, extrémně lehkými zapletenými koly a dalším exkluzivním komponentovým mixem, který není na každém druhém kole. Ostatní se mohou zamyslet třeba nad hliníkovým hardtailem Stumpjumper 09, který bude k mání již v ceně od 37.000,- Kč.

Štítky: 

Související články

Kolo Specialized S-Works Epic 09 - horké novinky na rok 2009

Kompletně přepracovaný S-Works Epic 09 by měl naplno naplňovat dosavadní krédo Specialized o řadě Epic. Mělo jít o nejlehčí a nejefektivnější cross-country kola na trhu. Sami jsme na tuto zcela přepracovanou řadu v našem obchodě velmi populárních kol zvědaví a nemůžeme se dočkat na první otestování těchto kol. Kolo bylo poprvé představeno v rámci letošního mistrovství světa, kde na něm jel Christopher Sauser. Vzhledem k tomu, že si na tomto kole dojel hned pro titul mistra světa, nebudou asi první proklamace Specialized o přednostech tohoto kola daleko od pravdy.

Připravili jsme si pro Vás krátký přehled novinek týkajících se topmodelu Specialized S-Works Epic 09, které se nám podařilo zjistit. Brzy budeme mít k dispozici mnohem více informací. V příštím týdnu se účastníme představení kolekce Specialized 2009 v Coloradu v USA a odsud Vám přineseme i fotografie nových modelů Specialized a další články o kolekci Specialized 09.