Kolo Specialized S-Works Epic 09 - horké novinky na rok 2009

Kompletně přepracovaný S-Works Epic 09 by měl naplno naplňovat dosavadní krédo Specialized o řadě Epic. Mělo jít o nejlehčí a nejefektivnější cross-country kola na trhu. Sami jsme na tuto zcela přepracovanou řadu v našem obchodě velmi populárních kol zvědaví a nemůžeme se dočkat na první otestování těchto kol. Kolo bylo poprvé představeno v rámci letošního mistrovství světa, kde na něm jel Christopher Sauser. Vzhledem k tomu, že si na tomto kole dojel hned pro titul mistra světa, nebudou asi první proklamace Specialized o přednostech tohoto kola daleko od pravdy.

Připravili jsme si pro Vás krátký přehled novinek týkajících se topmodelu Specialized S-Works Epic 09, které se nám podařilo zjistit. Brzy budeme mít k dispozici mnohem více informací. V příštím týdnu se účastníme představení kolekce Specialized 2009 v Coloradu v USA a odsud Vám přineseme i fotografie nových modelů Specialized a další články o kolekci Specialized 09.

Pro sezónu 2009 byl u S-Worksového Epica vylepšen výkon všeho, na co bylo možné sáhnout.

Je použitá vidlice E100 Future Shock s váhovými parametry lepšími než u konkurenčních vidlicí FOX a Rockshox. To vše při udržení vynikající torzní tuhosti. Menší „Mini“ Brain tlumič a výrazně přepracovaný karbonový FACT rám znamenají ve výsledku lehčí, lépe ovladatelný a mnohem efektivnější Epic, než jsme byli doposud zvyklí. Kolo by mělo dosahovat váhy někde okolo 9kg, bude záležet na rámové velikosti (závodní speciál Christophera Sausera má údajně 8,6 kg!). To definitivně smazává rozdíly mezi hardtailem a celoodpruženým kolem. Kolo neznamená pro jezdce zbytečnou váhovou přítěž ani handicap při souteži na rychlých rovných úsecích s jezdci, kteří jedou na hardtailech. Přitom kolo v rozbitém terénu začne žehlit nerovnosti a jezdci šetří síly.

Rám by měl být vyroben z top FACT 10m karbonu s tím, že karbonová by měla být i zadní stavba a link spojující základní rámový trojúhelník a zadní stavbu. Rám je konstruovaný pro 100mm zdvih. Na rámu bude výměnná patka přehazovačky. Dále se povedlo oproti letošnímu modelu ušetřit 220 gr a to hlavně díky tomu, že je celý rámový set vyrobený z karbonu. U nového S-Works Epicu se podařilo použít zaoblenějších forem, což podle Specialized pomáhá navýšit pevnost rámu. Rám by měl být pro lepší přenos sil údajně o 14% pevnější než letošní S-Works.

Nová vidlice E100 Future Shock disponuje podobnou technologií jako tlumič a dokáže inteligentně reagovat na nerovnosti na trati. Sekunduje tak novému Mini Brainu na postu tlumiče. Hlavová trubka rámu je speciálně přizpůsobena pro tuto novou vidlici. Krk vidlice se totiž rozšiřuje z rozměru 1 1/8 palce nahoře na rozměr 1 1/2 dole. Tato technologie už byla s úspěchem použita u S-Works Stumpjumper a silničky Tarmac SL2. Výsledkem je rozklad sil působící na vidlici na spodní trubku pro pevnější spojení a lepší ovladatelnost kola. Při uchování zcela minimální váhy je tak dosaženo vynikající tuhosti vidlice. E100 Future Shock je jinak váhově pod úrovní, které nabízejí topmodely konkurenčních značek – nový Rockshox SID World Cup a FOX F100 RLC. Váha by měl být někde pod hranicí 1360 gramů. Vidlice má zdvih 100mm. Veškeré podstatné vnitřnosti nové vidlice jsou pro úsporu váhy umístěny jen v jedné noze vidlice, což už je řešení, které se osvědčilo letos u S-Works Stumpjumperu a vidlice E120.


Také tlumič byl na novém Epicu výrazně přepracován. Nové je umístění tlumiče pod horní rámovou trubku i umístění Mini Brainu na zadní stavbě. Tlumič by měl být cca o 110 gr. lehčí než jeho předchůdce a měl by mít dále posílenou i citlivost na menší nerovnosti.

Na kole najdete dále nové karbonové kliky Specialized S-Works OS FACT, které mají být vůbec nejlehčí mountainbikové kliky na trhu vůbec. Váha S-Works klik by měla být zhruba o 100gr nižší než je váha klik Shimano XTR. Kombinace karbonu a oversize integrovaného středového složení (84.5mm) přináší kromě ultralehké váhy i velkou tuhost klik (údajně téměř o 10% tužší než XTR). Kliky by vzhledem ke konstrukci spojení měly minimalizovat problémy při údržbě. Hliníkové převodníky se speciálním profilem zubů by se měly postarat o snazší a mnohem spolehlivější řazení. V případě potřeby bude údajně k dispozici i adaptér, který dovolí i použití rámu s tradičními klikami Shimano.

U S-Works Epicu nebudou chybět ani zapletená kola Specialized ROVAL SL. Váhově set těchto zapletených kol vychází na 1385gr. Set je určen pro kotoučové brzdy a je ho možné používat i v tubeless variantě. Výplet je tvořen dráty DT s tím, že přední kolo je vypleteno 24 a zadní 28 dráty. Přední náboj má tělo z karbonu. Zadní potom z hliníku s vnitřnostmi od DT.

Další osazení kola upřesníme - bude se zřejmě lišit podle regionu, kde bude kolo nabízeno. V případě brzd by měla být na kole osazena custom verze topmodelu brzd Avid Ultimate SL Hydraulic.

Pro další informace sledujte náš mtb-blog. Již brzy Vám zde přineseme další informace a fotky přímo z oficiálního představení kol Specialized 2009 organizovaného v Coloradu průběhu příštího týdne.


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Specialized Epic 2009 - Christoph Sauser mistrem světa na novém S-Works Epic - starší článek o mistrovství světa, kde Chris Sauser zajížděl nový S-Works Epic od Specialized
prototyp Specialized 09 Epic S-Works (www.mtbs.cz) - Exkluzivní foto kola Specialized
Christoph Sauser's 2009 Specialized Epic (www.bike-radar.com) - další zajímavé fotky

Fotogalerie Specialized 09 Epic S-Works (www.mtbs.cz) - Fotogalerie S-Works Epic 09

Sériové modely Epic 09 (www.mtbs.cz) - Informace o sériových modelech Epic 09

Štítky: 

Související články

Kolo S-Works Stumpjumper Carbon HT 2009

Stumpjumper je legendární řada kol u Specialized, kterou vyrábí již od roku 1981 a na které již jezdila pěkná řádka cyklistů. V současnosti vyrábí Specialized Stumpjumpery jak v celoodpružené verzi FSR, tak i v klasické hardtailové verzi. Právě nejvyššímu modelu hardtailu...