Kolo Trek Top Fuel 09 – nová crosscountry raketa pro závodníky a maratonce

Nový Top Fuel byla jedna z hodně očekávaných novinek od Treku. Nutno říci, že Trek na to šel u Top Fuelu od podlahy. Nedošlo jen k dílčímu vylepšení staršího modelu, ale kolo bylo inovováno od samého základu. Design rámu s prohnutou crossbow sekcí je přitom něco úplně jiného, než na co jsme byli zvyklí u starého TopFuelu. Nový model vypadá oproti konzervativní 08 hodně neotřele.

Na Top Fuelu najdeme mnoho věcí, které si Trek vyzkoušel u silničních kol Madone. Především je to „polointegrovaná“ sedlovka. Tedy z rámového trojúhelníku výrazně prodloužená sedlová trubka, do které se zasouvá sedlovkový nástavec namísto sedlovky. Předností je snížení váhy a umístění zámku sedlovky do pozice, kde nepůsobí takové síly. Jde o řešení, kde se nemusí nic řezat podle výšky jezdce. Výška sedla se doladí sedlovkovým nástavcem.

Dále je to oversize hlavová trubka přizpůsobená pro krk vidlice rozšiřující se z rozměru 1 1/8“ na 1 1/2" zvyšující tuhost celku v oblasti hlavové trubky bez zbytečného nárůstu váhy kola. Tato novinka si nyní razí cestu i u dalších výrobců a zdá se, že díky jejím přednostem jí najdeme brzy u dalších horských kol.

V neposlední řadě potom zaujme na první pohled i nové středové složení  BB90 se silničářskou šířkou přinášející tuhost v oblasti středu i možnost montáže dvojpřevodníku. O této novince se podrobně zmiňujeme ve článku o hardtailech Trek Elite.

Co je však hlavní, Trek výrazně inovoval i odpružení kola. Podařilo se mu eliminovat nedostatky staršího modelu a posunout tak možnosti nového kola dopředu. Dosáhl toho angažováním novinek vyzkoušených v sezóně na trailové řadě kol Fuel EX. Na Top Fuelu tak příští rok najdeme ABP, tedy umístění čepu do zadní osy kola. ABP kromě jiného zamezuje tuhnutí zadní stavby při brždění. Funkčností se tak systém dostává na úroveň systémů zadního odpružení jako je třeba FSR apod. ABP bude u těchto závodních crosscountry kol ve variantě ABP Race, kdy bude možné v případě defektu na trati sundat zadní kolo jednou rukou.

U Top Fuelu najdeme i Full floater uchycení tlumiče pro využití jeho plného zdvihu a magnéziový EVO link spojující rám s tlumičem. Rám je stavěný na zdvih 100mm. Dodávku tlumičů pro kola Top Fuel bude zajišťovat Fox a DT SWISS.

Díky změnám v konstrukci a hlavně díky ABP a Full Floateru by mělo být kolo mnohem předvídatelnější při ovládání a mělo by lépe využívat celého svého zdvihu.

Materiálově najdete v Top Fuel řadě jednak OCLV karbonové rámy a to u modelů Top Fuel 9.9 SSL a Top Fuel 9.8. U vyššího modelu půjde o nejlepší současný karbon u Treku označovaný jako OCLV Red a u 9.8 bude rám z druhého nejvyššího karbonu OCLV Black. Oba tyto rámy budou vyráběné v USA. Dva nižší modely Top Fuel 9 a Top Fuel 8 budou postaveny na hliníkových rámech Alpha Red Aluminium. Oba nižší modely nemají polointegrovanou sedlovku ani crossbow prohnutí sedlové trubky. Bude u nich použita klasická sedlová trubka i sedlovka.


Rámy by měly být díky změnám tužší a lehčí. Trek uvádí na novém kole dietu asi okolo 431gr. V případě rámové sady u Top Fuelu 9.9 SSL uvádí Trek váhu rámu s tlumičem 2000 gr. (!).

Co se týče předního odpružení najdeme na Top Fuelech nové vidlice RockShox Reba SL, SID Race a SID Worldcup. Vidlici bude u všech modelů možné ovládat ze řídítek. Nejvyšší model 9.9 SSL bude mít ze řídítek ovládatelný i tlumič DT Swiss.

Podrobnému popisu osazení jednotlivých modelů Top Fuel se budeme věnovat v samostatném článku.

Kola Top Fuel 09 se budou pohybovat v následující cenové relaci:
Trek Top Fuel 9.9 SSL
– cena 149 990,-Kč
Trek Top Fuel 9.8 – cena  99 990,-Kč
Trek Top Fuel 9 – cena 69 990 Kč
Trek Top Fuel 8 – cena 65 990 Kč

Kola Top Fuel 09 se již nyní objevují na závodních tratích. Jezdí je třeba šestinásobný mistr světa ve 24h Chris Eatough. Na novém Top Fuelu 9.9 SSL je také v poslední době vidět i Lance Armstrong, který se pozvolna připravuje na návrat do silniční cyklistiky v roce 2009. Lance na Top Fuelu 9.9 SSL zvítězil například v závodě teamů na 12h (závod 12 Hours of Snowmass), který se jel minulou neděli v Coloradu.

Kolo Top Fuel bude rozhodně vedle hardtailů Trek Elite alternativou k zamyšlení pro všechny závodní jezdce. Jeho přednosti naplno vyniknou na dlouhých maratonech nebo tam, kde rozbitá trať bude mluvit pro celoodpružené kolo. S váhou celého kola okolo 10kg však nebude problém se pustit i do závodění na kratších tratí, kde jinak jezdci preferují hardtaily.

Na předváděcích akcích Treku v Rakousku jsme měli možno si zajezdit na prototypu Treku Top Fuel 9.9 SSL 09 a brzy Vám přineseme článek a fotogalerii týkající se tohoto kola. Sledujte náš blog :-)

Štítky: 

Související články

All-mountain řada kol Trek Fuel EX 2009

Po úspěšném loňském představení nové řady all-mountain biků Trek Fuel EX vám přinášíme možnost se důkladně seznámit s jeho letošními nástupci. V řadě Fuel EX se opět setkáme s několika modely, které nabízejí jezdci 120mm zdvihu zadní stavby. Zajímavé jsou zejména vyšší modely...