Tak je to tady. Předevčírem začala v Kalifornii velká cyklistická akce Sea Otter Classic, kde většina cyklistických firem poodkryje některé z novinek na příští rok. Na akci nechyběl ani Specialized, který si pro všechny připravil na svém stánku překvapení v podobě 29“ Epica a Stumpjumperu HT.
Rodina devětadvacítek tak bude u Specialized v sezóně 2010 téměř kompletní. Kromě Rockhopperu, Stumpjumperu FSR, které jsou na 29“ kolech nabízeny i v letošní sezóně přibudou do roku 2010 i 29“ Epicy a hardtaily Stumpjumper. Radost to udělá zejména maratoncům a XC jezdcům, kteří by rádi využili předností devětadvacítek na závodech.
Kolekce SPECIALIZED 29ER 2010
Všechny 29" rámy od Specialized vycházejí z předchozích zkušeností a osvědčených konstrukcí, které Specialized používá u klasickým 26“ MTB kol. Nejde tedy o nějaké experimenty. Specialized Stumpjumper hardtail, Stumpjumper FSR a EPIC FSR patří k tomu nejlepšímu, co Specialized nabízí a nabízel v předchozích letech. To je také asi důvod, proč se rozhodl použít tyto časem prověřené rámy k tomu, aby je uzpůsobil v sezóně 2010 pro 29“ kola.Všechny nové 29“ rámy vypadají hodně podobně jako jejich 26“ sourozenci, ale tam jejich podobnost končí. Specialized si u nových 29“ hodně zakládá na tom, že u nich využil svých veškerých zkušeností o konstrukcích celoodpružených kol, efektivitě šlapání, schopnosti zpracovávat nerovnosti na trati, ale důkladně je přizpůsobil pro 29“ platformu. Celá kolekce 29“ by měla využívat všech výhod devětadvacítek i šestadvacítek Specialized dohromady bez toho, že by bylo podle Specialized potřeba něco obětovat. U nových 29“ kol Specialized nechybí všem fanouškům značky známé pojmy jako FSR technologie, Brain, F.A.C.T. karbon, hliníková slitina M5 i kování za studena. U nového Epicu i Stumpjumperu 29“ nechybí hlavová trubka s rozšiřujícími se rozměry 1,5-1.125“ pro zvýšení tuhosti předku kola. Použití této technologie je u devětadvacítek logické. Vidlice pro 29“ kola jsou delší a působí na větší pákou a zátěží na předek bicyklu. Poprvé se také objevuje tento rozměr hlavové trubky u hliníkového rámu. V kolekci 2009 ho najdeme jen u vybraných topmodelů s karbonovým rámem.
Hardtail Specialized Stumpjumper 29ER 2010
Crosscountry puristé se dočkali. V kolekci 2010 najdou nově závodní karbonový rám Specialized pro devětadvaceti palcová kola. Rám kola má podobně ladné křivky jako letošní Stumpjumper HT, o kterém si můžete přečíst zde Stumpjumper S-Works HT 2009.
Celé kolo by v S-Works variantě mělo vážit něco málo přes 9kg. Jak už jsme zmínili, rám využívá rozšiřujícího se rozměru hlavové trubky 1,5-1.125“ pro maximální tuhost předku kola. Rám bude postaven na aktuálně nejlepším dostupném karbonu a bude nakombinovaný s custom vidlicí REBA od Rock Shox. Vidlici vyvinul Rockshox společně se Specialized. Vidlice by měl mít spodek od Rock Shox. Karbonová korunka a kluzáky by měly být od Specialized. Díky tomu bude lehčí než ostatní vidlice REBA z běžné produkce.
Na kole najdeme zapletená kola ROVAL s oversize styčnými plochami mezi vidlicí a kolem, což se opět příznivě projeví na tuhosti předního kola. Na kole nechybí ani lahůdkové karbonové kliky Specialized, které známe už z letošní kolekce.
Specialized EPIC 29er 2010
Specialized Epic je kolo, které není potřeba asi nikomu představovat. Specialized ho považuje za nejrychlejší nástroj, jak se dopravit z místa A do B. Vyznavači rychlých maratonů budou mít od sezóny 2010 možnost u Epica využít i veškerých předností 29“ platformy. Dá se očekávat, že po tomto kole sáhne spousta maratonců i v České republice. Navíc cena kola by díky hliníkovému rámu neměla jít do tak závratných výšin, jako je tomu v případě S-Works hardtailu.
Základem bude přepracovaný 29“ rám ze slitiny M5. Rám bude optimalizovaný pro 100mm vidlici a najdeme na něm i pro platformu 29“ vyladěný tlumič BRAIN. Zvýšená tuhost rámu a sladění vidlice s tlumičem by mělo dělat z nového kola maratónský stroj snů. Tlumič bude mít 90mm zdvih.
Co se týče vidlice, spojil se Specialized s výrobcem Rock Shox a dohromady vyvinuly custom vidlici REBA S29, která by měla být podle zatím dostupných informací o cca 100gr. lehčí než nejlehčí běžné REBA vidlice. Toho by mělo být dosaženo mimojiné karbonovou korunkou vidlice, o které jsme se již zmínili. Vidlice by měla mít 100mm zdvih. Váha hliníkového Epicu 29ER se zatím pohybuje u předprodukčních vzorků okolo 11,5kg. Osazením se má nový Epic 29ER podobat letošnímu modelu Epic Expert. Na Epica 29er jsme opravdu zvědaví a těšíme se na první testovací jízdy.
Ostatní 29“ v nabídce Specialized 2010
V kolekci 2010 nebudou podle dostupných informací chybět ani modely Specialized Stumpjumper FSR 29ER a Rockhopper 29ER, které již známe z letošní kolekce. Bude tak skutečně z čeho vybírat.Závěr
Jakmile budou ze strany Specialized uvolněny další informace o nové kolekci 2010, přineseme Vám články a fotografie nových kol. Sledujte náš blog.
Rozhovor z lidmi od Specialized na Sea Other najdete zde: Specialized 29ER