Nový Specialized S-Works Stumpjumper FSR 2010 – Spy foto

Na světlo světa už prosákly první informace o nově přepracovaném oblíbeném XC trail modelu Specialized S-Works Stumpjumper FSR 2010. Můžete se těšit na kompletně přepracovaný rám nabízející nově vyšší zdvih 140mm a novinku v podobě  komponentového osazení SRAM XX.




Rám - co je nového


Rám nového kola Stumpjumper FSR byl přepracován tak, že tlumič je pro sezónu 2010 uchycen pod horní rámovou trubkou a vyhází ze zadní stavby v jedné lince, jako u kola Epic 2009. Oproti Epicovi jsou však čepy uchycení tlumiče na zadní stavbu kola umístěny ještě před sedlovou trubkou a to z toho důvodu, aby veškeré nerovnosti pohlcované zadní stavbou a s tím související přenos síly působil rovnou na tlumič a zbytečně tak nedocházelo k nežádoucímu přenosu sil na celý hlavní rámový trojúhelník.  

Hlavní rámový trojúhelník u modelu S-Works byl nové vytvořen pomocí technologie zpracování karbonu nazývané u Specialized  AZ1, toto vylepšení přišlo na nový S-Works Stumpjumper FSR díky zkušenostem s tímto zpracováním u silničního modelu Tarmac, kde se použití konstrukce rámu pomocí technologie AZ1 výborně osvědčilo.

Na rámu top modelu S-Works nalezneme oproti loňskému modelu více karbonových částí. S karbonem se nově setkáme u horních vzpěr zadní stavby, ty jsou v oblasti uložení zadního náboje napojeny do kovaných nástavců z hliníkové slitiny. Ty mají za cíl zajistit bezproblémové zesílení zadní stavby v oblasti uchycení náboje, kde je navíc potřeba vytvořit odolné a dostatečně tuhé uchycení pro třmen zadní brzdy a v neposlední řadě také uchytit brain od tlumiče.  Spodní část nohou zadní stavby, tedy řetězová linka je z hliníkové slitiny. Nejspíše se bude jednat o nejvyšší hliníkovou slitinu M5 používanou u Specialized.

Díky nové rámové konstrukci a použití části zadní stavby z karbonu se i při zvýšení zdvihu na 140mm podařilo u modelu S-Works snížit hmotnost rámu o 100g.
Váha celého kola by tak měla být v kategorii XC trail úctyhodných 10,2kg.

Odpružení


Specialized na poli odpružení stále rozvíjí svoji filozofii  totální integrace odpružení, podle níž je dokonalé funkce odpružení kola dosaženo při vývoji a sladění rámu s tlumičem a vidlicí. Aby toho bylo plně dosaženo vyvíjí ve Specialized tyto tři části jako jeden celek. Při vývoji nového rámu hrálo velkou roli  uchycení tlumiče, to že vede tlumič v jedné lince se zadní stavbou a s rámem spojen pomocí linku ještě před rámovou sedlovou trubkou má za cíl lepší přenos sil od nerovností na tlumič, který tak lépe pohlcuje nástrahy terénu. Tlumič se v napojení k zadní stavbě rozděluje ve tvaru písmene „U“ a je s ní spojen dvěma čepy a doslova obepíná sedlovou rámovou trubku.

Tlumič  


Na postu tlumiče začal Specialized opětovně spolupracovat se špičkou v tomto oboru, tedy s firmou Fox a vyvinuli společně nově naladěný tlumič Fox Triad uzpůsobený pro nový rám Stumpjumper FSR.
Nejvyšší model S-Works a dalších pár modelů zastoupených ve vyšších patrech nabídky řady Stumpjumper budou mít tyto nové custom laděné tlumiče vybavené navíc opět systémem Brain, umožnující jejich citlivé nastavení reakce na terénní nerovnosti. Jezdec si bude mocí podle trati nebo jeho preferencí nastavit tlumič přesně podle jeho požadavků. Díky tomuto nastavení je možné z kola vytvořit pohodlný XC trail bike nebo naopak velmi svižný XC bike, který bude rychle reagovat na podněty jezdce do pedálů.

Vidlice

Kolo je osazené vidlicí FUTURE SHOCK S140TA vážící pouhých 1585g. Vidlice má krk rozšiřující se z 1 1/8“ na 1,5“ pro maximální zvýšení tuhosti přední části rámového trojúhelníku. Krk vidlice i korunka jsou vyrobeny z karbonu. Svým chodem a možnostmi nastavení se vidlice více blíží vidlice E150 z S-Works Enduro. V loňském roce byl Stumpjumper osazen vidlicí S120, která ukrývala systém odpružení pouze v jedné noze vidlice. Pro sezónu 2010 je vše jinak. Nová FUTURE SHOCK S140TA  nabízí jezdci navíc možnost nastavení změny zdvihu ve dvou pozicích 115mm a 140mm, právě toto umožnění změny zdvihu je ukryto spolu se systém zpětného útlumu v levé noze vidlice. Druhá noha vidlice ukrývá ve svých útrobách vzduchový „inteligentní“ systém odpružení s brainem.  
Chod vidlice a její citlivost po změně zdvihu ze 140mm na 115mm zůstává neměnná, což je při jízdě v terénu velmi přínosné a žádoucí. Tímto zlepšením vyniká vidlice Specialized nad vidlicemi řady konkurenčních značek.

Kliky


Na postu klik nalezneme na modelu S-Works kliky Specialized Fact Carbon OS, které jsou  shodné s loňskými klikami známými z S-Works Epic 09. Konstruktéři ve Specialized tvrdí, že tyto kliky jsou o 97g lehčí a o 10% tužší než Shimano XTR.

 

Modely a osazení 2010

Nový Stumpjumper 2010 FSR bude opět nabízen v několika modelových provedeních od modelů postavených na hliníkových rámech až po top model S-Works. V nabídce bude také model postavený na 29“ kolech a samostatně bude k dostání i rámový set.

Sledujte náš mtb-blog.cz, kde Vám již brzy přineseme informace a fotogalerii z testování nového Stumpjumper FSR. 

 



Pro případné zájemce o toto kolo můžeme slíbit, že na podzim 2009 budeme mít již pár kousků tohoto modelu skladem v naší prodejně Ski a Bike Centrum Radotín. Nové modely bude již dopředu možné rezervovat na emailu rezervace@skiservis.cz

Ceny nových modelů by měli být podobné cenám z modelové kolekce 2009.


S- Works Stumpjumper FSR Carbon 2010
Rám:  S-Works Stumpjumper FSR FACT IS 10M carbon, část zadní stavby M5
Vidlice: Specialized Future Shock S140TA, 140-115mm
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain Shock
Kliky: S-Works OS carbon
Brzdy: Custom Avid XX R
Řazení:  Sram XX
Přesmykač: Sram XX
Přehazovačka:  Sram XX

Stumpjumper FSR Pro Carbon 2010
Rám:  Stumpjumper FSR FACT IS carbon 9M hlavní rámový trojúhelník, zadní stavbaM5
Vidlice: Fox Talas RLC, 140/120/100mm
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain Shock
Kliky: Shimano FC-M770 XT
Brzdy: Avid Elixir R CR mag for SBC
Řazení:  Sram X.0
Přesmykač: Shimano XT
Přehazovačka:  Sram X.0

Stumpjumper FSR Pro 2010
Rám: Stumpjumper FSR M5
Vidlice: Fox Talas RLC, 140/120/100mm
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain Shock
Kliky: Shimano FC-M770 XT
Brzdy: Avid Elixir R CR mag for SBC
Řazení:  Sram X.0
Přesmykač: Shimano XT
Přehazovačka:  Sram X.0

Stumpjumper FSR Expert Carbon 2010
Rám: Stumpjumper FSR FACT IS carbon 9M hlavní rámový trojúhelník, zadní stavbaM5
Vidlice: Fox Talas RL, 140/120/100mm
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain Shock
Kliky: Custom Shimano FC-M762  
Brzdy: Custom Avid Elixir CR SL
Řazení: Sram X.9
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Sram X.0

Stumpjumper FSR Expert 2010
Rám: Stumpjumper FSR M5
Vidlice: Fox Talas RL, 140/120/100mm
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain Shock
Kliky: Custom Shimano FC-M762  
Brzdy: Custom Avid Elixir CR SL
Řazení: Sram X.9
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Sram X.0

Stumpjumper FSR Elite 2010
Rám: Stumpjumper FSR M5
Vidlice: Fox Talas RL, 140/120/100mm
Tlumič: Fox Triad
Kliky: Custom Shimano FC-M542  
Brzdy: Custom Avid Elixir R SL
Řazení: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano XTR

Stumpjumper FSR Comp 2010
Rám: Stumpjumper FSR M5
Vidlice: Fox Float 130 RL, 130mm
Tlumič: Fox Triad
Kliky: Custom Shimano FC-M542
Brzdy: Custom Avid Elixir R SL
Řazení: Sram X.7
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Sram X.9

Stumpjumper FSR Comp 29“ 2010
Rám: Stumpjumper FSR M5, 130mm
Vidlice: Rock Shox Reba SL 29 for Specialized, 120mm
Tlumič: Fox Triad
Kliky: Custom Shimano FC-M542
Brzdy: Custom Avid Elixir R SL
Řazení: Sram X.7
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Sram X.9

Další informace o novinkách Specialized 2010 naleznete zde.


Fotografie byly převzaty z http://bicycling.com.

Štítky: 

Související články

Specialized Epic 2010 – novinky na příští rok

Novinky na sezónu 2010 jsou tady. Specialized odkryl další informace týkající se kol z kolekce 2010. V tomto krátkém článku se chceme věnovat speciálně kolům z řady Specialized Epic 2010.

Model Epic není většině cyklistů potřeba vůbec představovat. Toto kolo si v průběhu...

S-Works McLaren Tarmac

Ze spolupráce amerického výrobce kol Specialized a britské automobilky McLaren se zrodilo nové a jedinečné silniční kolo Specialized S-Works McLaren Tarmac. Oproti sériově vyráběným tarmacům, které již tak patří k tomu nejlepšímu, co lze na silnici osedlat, vyniká nový model o 10% nižší...