Právě byl představen Specialized Tarmac 2015

Specialized včera v noci uvedl zbrusu nový Tarmac. Nové kolo je zajímavé i způsobem, kterým Specialized kolo vyvíjel. Přečtěte si, co se změnilo.

Tarmac je tradiční závodní topmodel silničky od Specialized, na kterém jezdí závodní teamy a je mu proto pravidelně věnovaná velká dávka pozornosti ze strany značky i jejích konstruktérů. V podstatě je to nejlepší silnička od Specialized. Historicky se kolo vyvíjelo až k letošnímu modelu Tarmac SL4, kterému lze jen těžko něco vytknout. Je možné ještě na takovém kole něco vylepšovat?

Určitě ano a Specialized se u Tarmacu 2015 se do toho pustil “od podlahy”.

Designéři si všimli, že se jim objevují u různě velkých jezdců jezdících na různých velikostech stejného modelu kola rozdílné zpětné vazby týkající se jízdních vlastností jednotlivých kol. Zjistili, že jiné pocity má malý jezdec na malé velikosti rámu než vysoký jezdec jezdící větší rám stejného kola. 

Vývoji jednotlivých velikostí rámů bylo přitom věnováno u Specialized historicky hodně času. Zatímco mnoho výrobců kol u jednotlivých velikostí jen “zakracuje” trubky použité u  největší rámové velikosti kola, tak Specialized používal doposud tzv. “size specific engineering”. Znamenalo to, že trubky pro jednotlivé velikosti rámu byly vyvíjeny a konstruovány s ohledem pro jednotlivé rámové velikosti. Byly tedy přizpůsobované velikosti kola. To samo představovalo poměrně velký skok ve vývoji kola. Dodnes se některé cyklistické firmy nedostaly při vývoji jízdních kol ani k této metě.

S Tarmacem 2015 jde ale Specialized ještě o kus dál. Na první místo je umístěn pohled jezdce a jeho potřeby - proto Specialized používá označení “rider first engineering”. Pro každou ze 7 rámových velikostí jsou stanoveny nově trošku odlišné cíle, aby splňovaly požadavky různě velkých jezdců. Pro testy a vývoj každá velikost řešena individuálně jako by šlo o samostatný model kola. 

Specialized k tomu vyvinul vlastní vylepšený způsob dynamického testování, kdy na představci, vidlici, sedlovce i rámu jsou umístěná speciální čidla a je možné provádět přesné dynamické testy s jezdci přímo na testovacím okruhu. 

Velkou inspirací k tomu byla pro Specialized spolupráce s McLarenem, který otevřel inženýrům ze Specialized své vývojové laboratoře a ukázal jim, jak postupuje při vývoji. Konstruktéry Specialized hodně zaujalo hlavně to, jak hodně se tam pracuje s testováním a jak se vše měří a vyhodnocuje. 

Specialized měření a práci s daty využíval hlavně v laboratořích, kde se staticky testovaly rámy na speciálních sofistikovaných stolicích. U všech kol probíhalo samozřejmě i intenzivní testování přímo s jezdci, ale neměřilo se exaktně až tolik dat. To se teď mění a Specialized má k dispozici rozsáhlé možnosti měření a vyhodnocování dat přímo s jezdci na trati.

Vývoj Tarmacu 2015 nakonec přinesl:

1/ zjištění, že na velikosti jezdce závisí - síly působící při jízdě nejsou stejné u různě velkých jezdců, každou velikost kola je v podstatě potřeba vyvíjet jako samostatné kolo,

2/ novou metoda dynamického testování - jezdec na okruhu na kole se speciálními měřiči,

3/ kolo, kde je dosahováno specifického výkonu a vlastností pro různě velkého jezdce - zjistilo se třeba že u malých rámů je potřeba někdy snížit tuhost, aby se zlepšil výkon kola, takže nemusí vždycky platit, že větší tuhost větší výkon atd.

V porovnání s modelem Tarmac SL4 se dosáhlo u Tarmacu 2015 těchto vylepšení:

Malé velikosti

- optimální ovladatelnost při nájezdu do zatáčky

- vylepšená vertikální podajnost (cca o 10%)

- 17% nárůst v přenosu síly 

- vylepšení aerodynamiky

Střední velikosti

- vylepšená odezva při řízení (zahájení, ukončení zatáčky)

- zlepšení pohodlí

- 15% nárůst v přenosu síly

- vylepšení aerodynamiky

Velké velikosti

- 28% vylepšení ovladatelnosti kola (zahájení, ukončení zatáčky)

- zlepšení pohodlí

- 16% nárůst v přenosu síly

To je poměrně hodně zlepšení a jsme na nový Tarmac zvědaví v reálu. Co nejdříve se pokusíme zajistit nějaký kousek na testování a do obchodu. Dáme vám pak hned vědět i zde na blogu.

Všechno se nám do krátkého článku nevejde, pokud by Vás představení kola zajímalo více, podívejte se na následují záznam z představení Specialized Tarmac 2015.

V dalším článku se zkusíme podívat na jednotlivé technické novinky a vychytávky nový Specialized Tarmac 2015 přináší. 

Štítky: 

Fotogalerie: 

Související články

Specialized Roubaix 2013

Silniční model Roubaix byl poprvé představen v roce 2004. Jednalo se pravděpodobně o první model silničního kola pro který byl na prvním místě zejména komfort jezdce. O tom, že tato kategorie silničních kol označovaná jako Performance, má spoustu příznivců, svědčí fakt, že dnes snad...

Specialized Tarmac 2015 – první zkušenosti

Jen pár dní poté, co Specialized odhalil nový Tarmac pro sezónu 2015, nám bylo umožněno toto kolo vyzkoušet. Nyní vám přinášíme naše dojmy z testu této žhavé novinky.

U současné generace kola Tarmac – SL 4 – jsme byli zvyklí na maximální tuhost rámu, která každé šlápnutí...

Specialized Tarmac 2015 - představení modelů

Na začátku týdne jsme vám přinesli informace o představení nového Tarmacu na rok 2015. Dnes se podíváme blíže na některé detaily a jednotlivé řady.

Nejdříve se podívejme na to, co je společné všem novým Tarmacům. Jak už jste se mohli dočíst v předchozím článku, je to...