Recenze a představení Trek Fuel EX 9 2011

Jde o nejvyšší hliníkový model v řadě Fuel EX, který je navíc nově vybavený novinkou označovanou ABP Convert (mají nově všechny modely od EX 7 výše) .  Trek Fuel EX9 2011 tak dostanete rovnou s 142x12mm zadní osou a zadním zapleteným kolem s patřičným nábojem. Oproti klasické 5mm zadní ose nabízí 12mm osa ve spojení s ABP Convert více tuhosti a tím i lepší jízdní vlastnosti. Trek mluví o tom, že nárost torzní tuhosti zadní stavby by měl být zhruba o 40% větší než je tomu u klasického systému s otevřenými patkami. V krabici s příslušenstvím kola přitom nechybí standardně i sada na předělání na klasiku, takže pokud byste se dostali někdy do úzkých, a potřebovali použít zadní kolo s klasickým nábojem, stačí vytáhnout přiložený Convert Kit a kolo je možné během chvíle přestavět na 135x5mm.



Aby přední kolo nezaostávalo za zadním, je Fuel EX9 navíc jako jediný hliníkový model vybavený také 15mm QR přední osou. V důsledku toho si můžete na EX devítce při jízdě užívat velmi tuhý celek, kde se ani ve velkých rychlostech, v zatáčkách, pod zatížením, či bržděním, nemají kola tendenci nijak kroutit. Řízení a ovládání celého kola je tak mnohem jistější a člověk si na kole může více dovolit. Určitě je přínosem, že je něco podobného k dispozici nejenom k vysokozdvihým modelům, ale i pro kolo se zdvihem 120mm.

Video z testování odolnosti rámu najdete ZDE

Jak už jsme zmínili, Fuel EX 9 je postavený na hliníkovém rámu. Jde přitom stejně jako u ostatních modelů v řadě o nejlepší hliníkovou slitinu Alpha Red, která dostává také u Treku největší péči i co do profilace, zeslabování a hydroformingu. Jak se rám Treku povedl, posoudíte asi nejlépe z přiložené fotogalerie. Rám je hliníkový a jedinou vyjímkou je EVO link mezi tlumičem a zadní stavbou, který je ze slitiny s magneziem.



Co se týče odpružení disponuje Trek Fuel EX 9 opět jako jediný hliníkový model Fuelu EX vidlicí vytuningovanou ve spolupráci Treku a Foxem speciálně pro tento model kola. Jde o model vzduchové vidlice Fox 32 Fit RLC se 120mm zdvihem, nastavením komprese, reboundu a lockoutu. Vidlice je uzpůsobená právě pro 15mm přední osu. Oproti klasickému sériovému modelu vidlice jsme při jízdě nepozorovali žádné velké rozdíly, ale podle Treku by měl speciální tuning vidlice zejména zajistit rychlejší reakci na nerovnosti.

Zadní tlumič je také výsledkem spolupráce Treku a Foxu. Jde exluzivně pro Trek vyráběný tlumič Fox Float RP-23 DRCV, který je dvoukomorový. Jak systém funguje vysvětlujeme podrobnměji v jiném článku a tak jen ve zkratce zrekapitulujeme, že tlumič, díky svým dvěma komorám, zvládá dobře nejenom jednorázové překážky, či série menších nerovností, ale i rychlé střídání velkých a malých nerovností za sebou a to s podstatně větší bravurou než by to dokázal klasický jednokomorový tlumič. K tlumiči lze dodat, že je vzduchový a nechybí u něj trojpolohový přepínač Propedal. Na rozdíl od vidlice jsou přínosy úpravy tlumiče o druhou DRCV komoru při jízdě hned po projetí úseků se střídajícími se nerovnostmi znatelné a jeho použití je jednoznačným plusem.


Velkým tahákem pro mnoho cyklistů je na rok 2011 kombinace 2x10 nebo 3x10 převodů. Trek Fuel EX 9 nezůstává stranou a v roce 2011 bude standardně dodávaný v kombinaci 3x10 převodů pod taktovkou Shimano Deore XT na místě předního i zadního měniče převodů. K řazení a převodům ladí i kliky Shimano Deore XT s třemi  převodníky (42/32/24).

Zmínit nesmíme zapomenout ještě brzdy. O bezpečné zastavení by se u tohoto kola měl v roce 2011 starat model hydraulických kotoučovek Avid Elixir CR.

Na kole je použité zcela nové Bontrager Evoke 2 sedlo, u kterého, jak jsme na Trek Ultimate Ride Campu 2011 zaznamenali, většina lidí kvitovala jeho pohodlí. Sedlo je narozdíl od Evoke 3 vybavené Cr-Mo ližinami. Na první pohled působí jako poměrně měkké, ale je vhodné i na dlouhé vyjížďky.

Novinkou na kolech Trek jsou zapletená kola od firmy DT Swiss. DT Swiss je v zapletených kol jedním z předních leaderů na trhu a většině cyklistů ho asi není potřeba představovat. Na EX devítku byl zvolen model DT Swiss M1800 a kola jsou tubeless kompatibilní. Na produkčních kolech by měly být osazeny pláště Bontrager XR 3 v rozměru 2,2“.
V příslušenství kola by snad měla být kromě užitečného sag metru, který pomůže s nastavením tlumiče, i hustilka na tlumič/vidlici od Bontrageru, ale to nemůžeme v tuto chvíli ještě plně potvrdit.



Sečteno a podtrženo je Trek Fuel EX 9 určitě kolo nad kterým je dobré se zamyslet, pokud uvažujete o univerzálním trailovém kole na hliníkovém rámu. Přestože model není postavený na karbonovém rámu je celé kolo krásně lehké. Trek zvolil u modelu optimálně vyváženou geometriií rámu, která většině lidí dobře padne hned do ruky a mají při ovládání kola pocit jistoty i v náročnějších úsecích na trati.  Přínosy 15mm přední a 12mm zadní osy jsou znatelné po prvním rychlejším projetí techničtější pasáže. Oproti modelu Fuel EX 8 přináší EX devítka množství dalších vychytávek navíc, takže by si jí měl dát do hledáčku i ten, kdo by normálně uvažoval o modelu Fuel EX 8. S kolem Trek Fuel EX 9 si lze užít spoustu zábavy a pokud hledáte něco na celodenní vyjížďky, tak máte v Treku Fuel EX 9 dobrého kandidáta.

První kousky Treku Fuel EX 9 by měly být k mání hned na podzim a pokud by se Vám kolo líbilo, můžete se již nyní ozvat na rezervace@skiservis.cz a první kousek si rezervovat přímo pro sebe.


Další články o novinkách na rok 2011 najdete zde:
http://www.mtb-blog.cz/novinky-2011/predstavujeme-trek-fuel-ex-2011

Štítky: 

Související články

Představujeme TREK FUEL EX 2011

Americký výrobce kol Trek představil model Fuel EX 2011 s přepracovaným a pevnějším uchycením zadní osy kola v systému ABP.

Příští týden vám přineseme fotografie, představení inovací a videa z testů nových modelů trek 2011, které na vlastní kůži prověříme v terénu.

Zatím si můžete...