SingleTrack pod Smrkem - TESTED!

Po závodě OkoloLiberce jsme se se Šárkou rozhodli pořádně si posvítit na pilotní projekt Čemby v oblasti singletracků. Jak to vidíme a jak se nám to líbilo najdete uvnitř článku.

V pošmourném nedělním ránu jsme přefrčeli hřeben Jizerek a nostalgicky zavzpomínali na desítky super zimních lyžovaček. Náš cíl byl ale dneska jinde. Lázně Libverda, jedno z nástupních míst na singletrack pod Smrkem. Obří Sud jsme našli poměrně snadno. První co nás bije do očí je poměrně přísné zpoplatnění parkování. 90kč! V takové zakopané prdeli, to je teda hustota. Kasírují jen výletníky, kteří nejí v Obřím Sudu. Ti to mají grátis. Takže rada první. 1. Neparkujte u Obřího Sudu. Nechte to kdekoli v Libverdě a dojeďte na kole, nebo si vyberte jiné místo k nástupu na singl. V lehkém rozčarování nad charakterem českých podnikavců vyrážíme vstříc "bikerské nirváně", jak prezentuje singl Čemba, sdružení teréních cyklistů. Sám jsem členem, byť neaktivním. Po pár desítkách metrů po šotce následuje "demo" pasáž v lese. Pěšinka cca půl metru široká, hodně zavinutá, uměle až přespříliš zvlněná. Vše je pěkně označeno. Po asi tak minutě až dvou jízdy vás to ale opět vyplivne na širokou cestu a značení se jaksi ztrácí. Ještě je nutno dodat, že mizí a už se neobjevuje. Takže dojíždíme až ke krmelci na konci cesty. Podle stop na zemi, nejsme zdaleka jediní. Takže než to dají do pořádku, rada druhá. 2. Vemte si mapu singlu. K nalezení na webu singlu. Vracíme se a jedeme po singlu o kterém jsme si mysleli, že je paralelní k silnici a ve výstavbě. Opět úzká vlnovka, nic moc k řešení. Oba jedeme na karbonových čistě závodních HT v plné palbě, to jen pro dokreslení toho jak bude vyznívat moje recenze. Narážíme na první problém. Singl je velmi roletovatý. V praxi to znamená, že jízda v sedle je peklo a to i na karbonech s karbonovou sedlovkou a sedlem s Ti lyžinami. Takže to drtíme ve stoje, na velkou pilu XC stylem. Hezky to odsejpá, do zatáček až do driftu, na minihupech pěkně letecky. Takže rada třetí. 3. Vemte si na tenhle zázrak celobrko. Sice je to obtížnost pro děti, ale na HT se vám to bude hodně příčit v krku. Po chvíli jízdy je to lehce nuda, navíc ze stálého pumpování si přijdu jako na hodině aerobiku. Je otázka, zda-li o víkendech když bude hezky si to takhle profrčíte. Asi ne. Nechápu proč, ale na singlu jsem našel jen 1 místo kde šlo předjet -vedla podél souběžně lesní cesta-. To se stavitelé mohli pochlapit a udělat "passing" zóny. Protože v současné podobě vám musí předjezdec uhnout tak, že zastaví a uklidí se. To bude asi hodně bavit víkenďáky, když jim tam budou chrti pořád hlásit ať uhnou. Takže rada čtvrtá. 4. Nejezděte v exponovaných termínech a hodinách. To by vás mohlo totiž rychle otrávit. Prokousáváme se úseky singlu, proloženého úseky cest a asfaltu, zatím stále mezery ve značení, takže opět mapa, mapa, mapa. Nijak zvlášť se nebavím technickou náročností, je to opravdu původně navrženo "pro širokou veřejnost". Po asfaltovém intermezzu dorážíme na Streitův Obrázek a hledáme kudy z nejvyššímo místa trasy dolů. Konečně se těšíme na pořádný masakr. Nemůžeme ale singl nikde najít, a tak se ptáme bikerů co potkáváme. A přichází hláška, kterou těžce rozdýcháváme. Dolů? Po asflatu. Co to teda kurva je, říkáme si? To jsme vážně přijeli na super bomba singltrail a teď to budeme vraždit dolů z kopce po Áčku? Páni stavitelé tak u mě osobně jste si to tímhle nešplhli. Kosíme to teda dolů a po pár km je opět odbočka na singl. No hurá. Držíme to v lehkým sklonu, hecujeme se jak daleko bez brzd atd. Docela zábava, když potřebujeme přišlápnout, všechno na velkou. Průměrka na singlu s lehkým sklonem dolů osciluje okolo 25km/h, a dávat to mezi stromy a přes hupíky je zábava. Ale pozor není moc prostor pro chybu. Vedle trati a to na celém singlu, se válí velké kameny, pařezy, bordel, prostě cokoli co se nehodilo. Takže až udělá "široká veřejnost" technickou chybičku, bude to za nový ráfek v lepším případě. Doufám, že dojde časem k odstranění. Takže rada pátá. 5. Pokud si nejste jistí a rychlí v reakcích, nedoporučuju to hrotit, mohlo by vás to nepříjemně překvapit i přesto, že singlík je do hladka utažen bez kamenů a kořenů. Dojíždíme k Hubertce. Z krápání se stává fest déšť, nasazujeme ještě větší rychlost a zjištujeme, že na mokrém to super drží, což je určitě plus povrchu. Rozhodně to bude lepší jezdit za vlhkého podkladu než za vysušeného. Pokud teda jde o to užít si tu rychlost a flow trasy. Dojíždíme k Sudu a mizíme opět směrem Liberec, tentokrát před Oldřichovké sedlo.Resumé.Naše rodiče, byť sportovně založené bychom na to neposlali. Doporučil bych to lidem co už trochu jezdí a mají kolo pod kontrolou, jinak se tam budou neštastně motat a nic z potenciálu si neužijí. Na plynulý průjezd trati je potřeba umět jezdit XC dynamicky, jinak se budete trápit, hodně řadit a zbytečně zasekávat. Kdybych sem jel znova, což ale není moc pravděpodobné, vzal bych si fula. Na singlu je ještě hodně práce, ikdyž to vypadá na první pohled jako hotové. Při srovnání se singly v Alpách, třeba oblast Swiss National Park, nebo Livigno-Bormio, je to až moc vlnité, profilované a hlavně to je roleta. Roleta se možná časem vyjezdí, ale spíš ne a naopak se vybrzdí jako na DH tratích ještě větší rolety. Vlny a točky už zůstanou.  Celkově to hodnotím jako fajn, že něco vzniklo. Ikdyž si myslím, že to je nošení dříví do lesa, v ČR je tisíce kilometrů super singlů, stačí je jen zmapovat, lehce uklidit a kontinuálně udržovat. Pokud se v lokalitě utvoří síť trailů, má to potenciál přitáhnout lidi. Viděl bych to ale min na 60-80km tratí, aby se vyplatilo přijet na víkend.

Za pilotních cca 15km dávám 2,5bodů z 5ti. Není to průser, ale do ikonických singlů, kde endorfiny a adrenalin stříkají ušima to má daleko.

V průběhu roku si posvítíme i na singletrack level 2: Rychlebské Stezky.

Štítky: 

Související články

Specialized Epic 2009 - Christoph Sauser mistrem světa na novém S-Works Epic

Na internetu se již dlouhou dobu objevují různé spekulace o tom, jak bude vypadat Specialized Epic v příští sezóně. Teprve nyní však Specialized vyslal své nejlepší jezdce na závodní tratě s prototypem nového Epicu S-Works 09 a na světlo světa tak konečně prosákly i první snímky toho, jak bude v příští sezóně nové kolo pravděpodobně vypadat. Nový Specialized Epic 09 by měl vážit pod 10kg a jak je z fotografií patrné bude kompletně zcela přepracovaný.

All-mountain řada kol Trek Fuel EX 2009

Po úspěšném loňském představení nové řady all-mountain biků Trek Fuel EX vám přinášíme možnost se důkladně seznámit s jeho letošními nástupci. V řadě Fuel EX se opět setkáme s několika modely, které nabízejí jezdci 120mm zdvihu zadní stavby. Zajímavé jsou zejména vyšší modely...

Dámská cyklistika 2.díl – doplňky

Cyklistické doplňky představují důležitou součást cyklistiky, bez níž by se tento sport nedal naplno provozovat. Zpříjemňují jízdu na kole a umožňují ženám cyklistkám si pohyb na kole maximálně vychutnat.

Vybírá-li muž cyklistické doplňky pro svou vlastní potřebu,...