Specialized FSR XC 09 nová trailová zbraň za přijemnou cenu

Řada kol Specialized FSR XC patří dlouhodobě mezi jedny z nejprodávanějších celoodpružených kol na našem trhu. Mediálně jsou trochu ve stínu dražších řad celoodpružených kol jako je Stumpjumper FSR nebo Epic FSR, funkčně však za nimi nijak nezaostávají a to je zřejmě příčinou jejich popularity.

Pro sezónu 2009 je tato řada kol začínající na ceně od 30tis. zcela inovována a bude postavena na úplně nové rámové sadě s nově uloženým tlumičem a větším zdvihem.


Rám na první pohled vypadá jako letošní novinka Stumpjumper FSR 08 s vertitikálním uložením tlumiče a esovitým prohnutím spodní rámové trubky. Také Specialized o FSR XC mluví jako o mladším bráškovi ke kolu Stumpjumper FSR. Rám bude postaven na osvědčené slitině M4 (druhá nejlepší Alu slitina u Specialized) a bude dimenzovaný pro zdvih 120mm. Pro srovnání v sezóně 2008 disponovala řada FSR XC zdvihem jen 100mm.


Rám působí velmi ladně a na dálku ho lze zaměnit s rámem Stumpjumper FSR. Také rámovou geometrií by se mělo FSR XC blížit k řadě Stumpjumper FSR. Podle Specialized se povedlo novým rámem vylepšit i ovladatelnost kola. Geometrie kola byla volena tak, aby umožňovala rychlé stoupání a přitom kolo mělo dostatek schopností při sjezdech. Díky níže položenému rockeru se podařilo dosáhnout nižšího těžiště kola a sedlová trubka nyní umožňuje mnohem větší rozsah nastavení výšky i zasunutí sedlovky. U modelu 2008 byla díky konstrukci rámu délka sedlovky více limitována. Zlepšila se i světlá výška nad horní rámovou trubkou. Samozřejmostí jsou i u této levnější řady celoodpružených kol zapouzdřená ložiska s delší životností a bezproblémovou funkcí. Kola používají, jak už jejich název naznačuje, osvědčený a firmou Specialized patentovaný čtyřčepový systém zadního odpružení FSR.


Na postu odpružené vidlice najdeme v roce 2009 u nejlevnějšího modelu vidlici Rock Shox Tora 302 SL a u nejdražšího je to potom vzduchová vidlice Rock Shox Reba SL Dual Air. O zpracování nerovností se dále bude starat u nejlevnějšího modelu vzduchový tlumič X-Fusion 02RLA s Lockoutem a u nejdražšího potom Fox Triad II speciálně vyladěný pro Specialized s trojpolohovým přepínáním (LockOut/Otevřeno/Propedal). U všech modelů mají tlumiče custom ladění přímo pro Specialized.


Kolo bude možné zakoupit i ve verzi V-Brake a samozřejmě v několika modelech s kotoučovými brzdami a výkonnostně odlišeným osazením podle náročnosti požadavků jezdce. Pro lepší jízdní vlastnosti v terénu uvažuje Specialized o použití kombinace plášťů Specialized Captain o rozměru 26 x 2,2“ vepředu a 26 x 2,0“ vzadu. U všech modelů půjde o kvalitní pláště s 60 TPI a to buď s drátěnou (u levnějších modelů) nebo aramidovou patkou (u dražších modelů). Příjemným upgradem jsou nové zadní měniče převodů Shadow ať už v podobě nového elegantního Shimano SLX nebo Shimano Deore XT. U celé řady FSR XC jsou barevně s rámem velmi pěkně sladěny doplňky jako jsou gripy a sedla. Kola působí mnohem dražším dojmem.


Řada FSR XC tak dostává nový vítr do plachet a bude představovat levnější alternativu ke kolům Specialized Stumpjumper FSR. S prvními modely Specialized FSR XC se setkáte v našem obchodě již na začátku tohoto podzimu. V nabídce budou tyto čtyři modely: Specialized FSR XC PRO, FSR XC EXPERT, FSR XC COMP a FSR XC v několika barevných provedeních.




Štítky: 

Související články